Stimulanspaket mot krisen – satsa på kommunerna

– Just nu förvärras krisen ytterligare eftersom regeringen har fryst det ekonomiska stödet till kommuner och landsting. Vi måste omedelbart stoppa uppsägningarna i välfärden och försäkra att äldreomsorg, skola och hälso- och sjukvård fungerar. Människor måste känna sig trygga i sin vardag. Därför vill vi höja statsbidragen, äger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

Regeringen har föreslagit en tilläggsbudget med totalt 1,2 miljarder kronor, vilket motsvarar inte ens en tiondels procent av Sveriges BNP. Det är otillräckligt menar Vänsterpartiet.

– Vi behöver göra betydligt större investeringar i välfärd och infrastruktur än idag. I ett läge med hög arbetslöshet behövs en expansiv finanspolitik som syftar till att sysselsättningen stimuleras. Vi vill se ett investeringsstöd på 8 miljarder riktat till kommunsektorn, säger Ulla Andersson (V).

I Vänsterpartiets paket finns också förslag på en bostadsfond, ROT-avdrag och omfattande utbildningssatsningar. Totalt satsar Vänsterpartiet 12 miljarder mer än regeringen. Framförallt används pengarna till att hindra uppsägningar i välfärdssektorn, börja nya byggprojekt och se till att de som blivit arbetslösa får tillgång till utbildningar och en riktig arbetslöshetsförsäkring.

Läs mer här: https://www.vansterpartiet.se/images/stories/media/dokument/tb-underlag.doc