Nedlagd bilindustri leder också till välfärdsförluster

Efter att finanskrisen och lågkonjunkturen slagit till har ju regeringen också satsat stora summor på s.k. jobbcoachning.

Mot detta kan man komma med följande invändningar: 1) Om 4500 jobb på Saab och kanske 10000 jobb hos underleverantörerna försvinner så påverkar ju det också välfärden, dels genom att skatteintäkterna från alla dessa arbetslösa uteblir, vilket gör att det blir mindre pengar över till just vård skola och omsorg, dels genom den välfärdsminskning som 14500 personer själva måste uppleva genom att bli arbetslösa. 2) Vore det inte bättre att försöka behålla 14500 jobb genom att satsa pengar på jobb som redan finns än att börja med jobbcoachning av 14500 individer till jobb som inte finns och dessutom betala ut arbetslöshetsersättning? En nedlagd bilindustri leder också till välfärdsförluster. De sociala konsekvenserna skulle också bli stora både i form av mänskligt lidande och de kostnader som det för med sig. Om inte högerregeringen inser det har den skött Saab-frågan på ett uselt sätt.

Gruppledare för Vänsterpartiet i Trollhättan