Välfärd istället för skattesänkningar

Lokala företag över hela landet märker också snabbt av att folk tappar jobbet och därmed köpkraften.

Det är också därför land efter land har mött krisen med tydliga krispaket. Sverige har däremot gjort väldigt lite: inga större byggsatsningar, och inget klart besked om välfärden. Resultatet syns i att Sveriges arbetslöshet har ökat betydligt mer än i andra EU-länder.

De pengar regeringen skjutit till i höstbudgeten räcker förhoppningsvis för att stoppa en del av varselprocesserna i kommuner och landsting, men det är ett högst tillfälligt tillskott. Kommunerna Sverige över behöver få veta att de har uppbackning i åtminstone de närmaste 2-3 åren. Alternativet ser vi på alla de skolor och sjukhus där människor just nu förlorar jobbet.

Perspektivet behöver vändas: vi behöver se till att starta nya byggprojekt och höja ambitioner i välfärden just nu när arbetslösheten är hög. Det finns mycket arbetsuppgifter som behöver utföras – allt från elevvård till bostadsbyggande. I många fall handlar det om att bygga en starkare ekonomi för framtiden: att höja kvaliteten i skolan, att bygga ut järnvägen, att förebygga sociala problem.

Därför vill vi i Vänsterpartiet vara så tydliga det bara går: vi prioriterar direkta arbeten framför skattesänkningar. Istället regeringens nya jobbskatteavdrag, som kostar 10 miljarder kronor, vill vi att de pengarna används till att anställa 20 000 personer i välfärden. För Trollhättans kommun skulle det betyda 84 nya tjänster istället för uppsägningar.

Vi vill återinföra förmögenhetsskatten, och använda de inkomsterna till att sätta byggsektorn i arbete med bostäder och järnvägar. Det är klassisk keynesiansk politik, som gjort sitt återtåg över hela västvärlden – utom i Sverige. Det kommer att ta många år innan krisen är över, och det vore ett resursslöseri att låta byggarbetare stå overksamma. Vi har en stor omställningsprocess framför oss om vi ska undvika klimatkatastroferna, och krisen kan fungera som ett tillfälle att kickstarta den.

Detta kallar vi för en ansvarsfull politik för välfärd och välstånd. Den 19 september 2010 är det dags för Dig kära Trollhättebo att byta den orättvisa högerpolitiken mot vänsterns välfärdspolitik. Byt regering 2010.

Fahimeh Nordborg

Gruppledare för V i Trollhättan.