Bort med RUT-avdraget!

Anledningen till att vi rödgröna är kritiska till RUT-reformen är inte för att elaka mot alla tjänstkonsumenter utan snarare för att det är ekonomiskt vansinnigt att överföra skattemedel till en sektor som huvudsakligen utnyttjas en stor andel rika höginkomsttagare, i synnerhet dem som bor kring Stockholms välbärgade kranskommuner som Danderyd och Täby. Enligt Statistiska Centralbyrån utnyttjas 30 % av tjänsterna av de rikaste 5 procenten av befolkningen med en årsinkomst över 500 000 kronor medans 6 promille av användarna med en årsinkomst under 200 000 kronor nyttjade avdraget. I detta skikt ingår också  troligen de högt uppsatta socialdemokrater som använder reformen i privatlivet. Detta säger något om den klassaspekt som vilar över RUT.

Gunthers vidare argumentation om att bemöta svart städhjälp med skatteavdrag är märklig. Tycker hon att vi i samma vända ska få bukt med fortkörning genom att sänka fordonsskatten för fortkörare eller införa skattelättnader för ekonomisk brottslighet? Sen får man heller inte glömma att reformen är dyr. Enligt TCO:s tidigare chefekonom Roland Spånt beräknas reformen ha skapat 900 jobb med en drygt kostnad på 800 000 kronor per styck! Hur många sjuksköterskor och lärare hade vi kunnat ha anställa för den miljard som RUT kostat att genomföra?

Vårt besked till väljarna är glasklart. Vänsterpartiet anser att RUT-avdraget bör avskaffas. Vi anser att pengarna som avdraget kostar hellre ska läggas på vår gemensamma välfärd, framförallt den kommunala hemtjänsten som, till skillnad från RUT-avdraget, är inriktad på de sociala behoven och inte efter plånbokens storlek. Vi tror detta har ett större folkligt stöd än den rikemansreform Gunther propagerar för.

Vänsterpartiet i Trollhättan