(V)i firade internationella kvinnodagen den 8 mars 2010

DuvanLagom till hundraårsjubileum av den internationella kvinnodagen anordnade Vänsterpartiet ett lokalt firande i nya Kronasalen.
Under drygt två timmar hyllades denna högtidliga dag med ett rikt program där vi varvade historia, allvarliga och skämtsamma inslag och avslutade med trevlig fika, musik och blommor till alla kvinnor som valde att fira med oss.
Det hela startade med Fahimeh Nordborgs historiska inblick, sedan föreläste socionomen Soleyman Ghasemiani om hedersrelaterat våld samt kännetecken av det i vårt samhälle och det blev en frågestund runt det.
Vidare fick vi värdefulla upplysningar av Kvinnojouren Duvan om den hjälp som utsatta kvinnor kan få och så fortsatte vi med ett mycket roande avsnitt med ABF som engagerade de flesta deltagande (både kvinnor och män) där Jane Larzon fick oss visa aktiv ställning till dagens jämställdhet i Sverige. Efter en hel del diskussioner var vi alla överens om att läget måste förbättras på flera viktiga punkter.
Vi avslutade kvällen med mysig pratstund över utsökt hembakad fika och med lite musik. Innan hemgången delade vi ut röda nejlikor till alla kvinnor och lovade oss att träffas igen med ännu bättre firande om ett år. Det deltog mer än 60 personer och vårt initiativ uppmärksammades av både TV4 Väst och Ttela.

STORT TACK till er alla som kom! Vi tackar särskilt även för all hjälp med organisering, bakning och allt det praktiska som fortlöpte väldigt väl. Vänsterpartiet har fått Europarådets jämställdhetspris 2009 och vår lokala förening är stolt över att vi kunde bidra med vår del.

/ Vänsterpartiet i Trollhättan
Skrivet av Jonas T.