Satsa på våra ungdomar!

Satsa på våra ungdomar!ttela_70x70_16_110x110_3_110x110

Häromdagen gjorde SSU Trollhättan en tältaktion för att uppmärksamma ungdomars villkor i samhället. Manifestationen var enkelt påkostad men satte fingret på de två stora frågor som dominerar vår nuvarande ungdomsgeneration, nämligen bostadsbristen och arbetslösheten.

Många unga idag ger sig ut på en bostadsmarknad som präglas av årslånga köer för en etta eller riskfyllda andrahandskontrakt på grund bristande produktion av hyresrätter. Fixar man inte detta är “lösningen” att bo hemma några år till. På arbetsmarknaden blir saken knappast bättre. Otrygga anställningar varvas med massiv arbetslöshet med hårda eller rentav orimliga anställningskrav från arbetsgivarnas sida. Uppgivenheten blir ibland övermäktig när alla ens ansträningar för ett jobb blir meningslösa.

För vänsterpartiet är ungdomars nuvarande situation i Sverige helt oacceptabel. Vi vill satsa på ett nytt miljonprogram för nya och (klimatrenoverade) renoverade hyresrätter, vilket är en stor stimulans för andra yrkesbranscher som får jobb när bostäderna ska byggas med en minskning av bostadsbristen i samma vända.

Vi vill också investera i vår gemensamma välfärd med fler anställda i skola, vård och omsorg med utrymme för fler praktikplatser för elever som läser yrkesförberedande program på gymnasiet och högskolan. Fler jobb kommer också att skapas med våra klimatinvesteringar för att ställa om samhället i hållbar riktning i kampen mot klimatförändringarna. Paketet löser givetvis inte ungdomsproblemen men är ett stort steg för drägliga livsvillkor för våra nästkommande generationer.

Som SSU:arna bakom aktionen påtalade i artikeln så skadas självförtroendet för de ungdomar som hamnar sent i vuxenlivet. Låt oss se till att de får en så lyckad start i livet så fort som möjligt. För detta krävs en annan politik och ny regering. Ungdomen är vår framtid – behandla den som en sådan!

Gruppledare för V i Trollhättan

Gruppledare för V i Trollhättan