Mitt tal på manifestation för Dawit Isaac

Kära mötesdeltagare!

Vi har samlats här idag för att uppmärksamma en mycket modig man, en man som heter Dawit Isaak.

I september 2001 arresterades Isaak och en mängd andra journalister av den eritreanska regimen för att de i tidskriften Setit skrivit om en grupp politiker i regeringen – den så kallade 15-gruppen – som krävde demokratiska reformer i Eritrea.

Under en lång tid hade han följt utvecklingen i Eritrea sedan krigets slut mot Etiopien och hoppades att landet skulle förändras till det bättre när den nya presidenten Isaias Afewerki utropade landet som självständigt. Så blev icke-fallet. Under snart nio år har Dawit suttit fängslad under tortyr och svåra mödor med sin familj ovetandes om hans öde.

Som en sann demokrat kämpade Dawit för att ge sitt folk en framtid i ett land präglat av krig, diktatur och kaos. När andra fegade eller bara tittade på följde han sitt samvete och bestämde sig för att göra en insats för att hans hemland skulle få den demokrati som vi svenskar tar för given.

Kära mötesdeltagare, Som sanna demokrater måste vi uppmärksamma hans öde och sprida ordet vidare. Ingen ska få undgå Dawits öde och blunda. Ingen ska kunna säga att vi inte visste eller undgå sitt ansvar.

Vi från vänsterpartiets sida kräver att Dawit omedelbart frisläpps och att vår regering ska göra allt i sin makt för att detta ska ske och att Dawit ska få komma hem till sin familj i Sverige.

.Vi tycker inte att den svenska regeringen har gjort tillräckligt. Vi vet inte ens hur Dawit Isaak mår, han betalar ett oerhört högt pris för att han har utnyttjat sin yttrandefrihet.

Vad kostar det Eritrea att Dawit Isaak sitter inspärrad utan rättegång? Vad förlorar de på det? Vårt  svar är solklart: de förlorar ingenting.

– Det måste kosta Eritrea något att en svensk medborgare sitter fängslad utan rättegång.
 Så länge omvärlden tiger kan den eritreanska regimen fortsätta hålla denna modiga människa under sina lögner som täckmantel för att kväva en demokratisk utveckling i landet.

Därför kräver vi att Sveriges utrikesminister Carl Bildt  släpper den så kallade tysta diplomatin och i alla forum och på alla nivåer kräver att Dawit Isaak släpps fri.

Vi måste rikta våra strålkastare mot den här diktaturen och har en skyldighet att ställa oss solidariska med hans familj. Vi har i flera år krävt att Sverige ska verka för att EU stoppar sitt bistånd till Eritrea. Det måste svida i skinnet när man begår grova övergrepp mot de mänskliga rättigheterna.

Jag vill avsluta mitt tal med följande citat som yttrades av prästen och antinazisten Martin Niemöller under ett brinnande världskrig som är en varning för vad som kan hända när ondskan har makten.

När nazisterna hämtade kommunisterna,

teg jag;

jag var ju ingen kommunist.

När de spärrade in socialdemokraterna,

teg jag;

jag var ju ingen socialdemokrat.

När de hämtade de fackliga,

lät jag bli att protestera;

jag var ju inte med i facket.

När de hämtade judarna,

lät jag bli att protestera;

jag var ju ingen jude.

När de hämtade mig,

fanns det ingen kvar som kunde protestera.

ttela_70x70_16_110x110

Fahimeh Nordborg