Vänsterpartiet kritisk till nytt kommunalförbund

Fahimeh Nordborg, gruppledare för vänsterpartiet, riktar i ett yrkande till kommunstyrelsen hård kritik mot bildandet av ett kommunalförbund för de frivilliga skolformerna Trollhättan-Vänersborg.

Vi i Vänsterpartiet i Trollhättan ställer oss INTE bakom bildandet av ett kommunalförbund. Vi tycker att det finns mycket oklarheter i utgången och konsekvensen av ett sådant. Processen har varit minst sagt under all kritik när de fackliga representanterna för personalen känt sig åsidosatta och inte har haft möjlighet till inflytande och påverkan.

Vi befarar därmed att det kommer att bildas en kostsam, hierarkisk och byråkratisk organisation och så avlägsen den verkliga verksamheten som möjligt. I ett läge där våra gymnasieskolor och vuxenutbildning kämpar för sin överlevnad, är en sådan reform förödande för dess överlevnad, i synnerhet som det inte finns några indikationer på att det kan leda till kvalitativ skolgång för våra elever.

Ett kommunalförbund kommer att leda till ytterligare kostnader för enheterna och kommunerna, pengar som ska hamna i klassrummet hos eleverna.

Vi befarar också att en större organisation kommer att leda till elevflykt från våra kommunala skolor till friskolorna, vilket är tvärtemot intentionerna för bildandet av kommunalförbundet.

Ett av de skälen för bildandet av ett kommunalförbund är samverkan mellan kommunernas gymnasie- och vuxenskolor. Denna samverkan sker redan och kan fortsätta att göra så utan att behöva bilda ett kommunalförbund.