Vänsterpartiet satsar på skolan

Vänsterpartiets samarbete med majoriteten har varit bra för Trollhättan. Som vice ordförande i utbildningsnämnden är jag dessutom extra stolt över hur skolan utvecklats under den senaste mandatperioden. Även om vi alla är medvetna om de utmaningar som finns framför oss så är det viktigt att vi ser tillbaka på de senaste årens arbete och se de framsteg som vi nått.

Det har skett många förändringar, både stora och små, men de är alla otroligt viktiga. Varje framsteg är en byggsten i byggandet av en bättre helhet. Vi har till exempel kämpat för att hålla skolor öppna på landsbygden, en viktig del för att hela Trollhättan skall kunna leva och må bra. Det är inte bara ”staden” i ”Trollhättans stad” som räknas! Jag är också mycket stolt över hur projektet Intize, som drivs i samarbete med Högskolan Väst, markant har bidragit till att höja antalet elever som klarar matten i skolan.

Den nya skolorganisationen, där förskola och grundskola delats upp, har gjort det möjligt för oss att tydligt se vart resurserna behöver dirigeras, och med tydligare mål har vi det nu lättare att bygga en bättre skola för alla.

Samtidigt ser vi flera områden där det finns utrymme för förbättringar. Samma problematik som finns i hela landet ser vi tyvärr fortfarande också här. Utanförskapet och ojämlikheten är ett faktum, även i vår egen älskade hemstad. Betygsskillnaderna mellan killar och tjejer är fortfarande stora. Men vi ger inte upp! Samtidigt måste man vara ärlig när det man talar om är strukturella och systematiskt uppbyggda problem. De uppstod inte från en dag till en annan, och går därför heller inte att lösa över en natt. Det viktiga är att fortsätta att arbeta hårt och organiserat för en verklig förändring.

Tack vare vårt inflytande så har kommunen tagit med tanken om socialt ansvar i att vårt arbete och i alla våra verksamheter. Vi har implementerat en plan för att främja jämställdheten i skolan, redan från förskolan. Vi vet att alla delar behöver följa med i utvecklingen mot en bättre skola, från de första åren ända upp i gymnasiet. Skolan skall förbereda våra unga för livet, och det är en uppgift som måste tas på allvar. Att satsa på skolan är detsamma som att investera i ett bättre framtida Sverige, och förutom det vill vi självklart det bästa för våra barn.

Med en tydlig vänsterpolitik för inkludering, jämställdhet och helhetssatsningar vet vi att en bättre skolgång för alla våra barn och unga inte bara är en dröm. Med rätt verktyg och metoder blir det verklighet.

Fahimeh Nordborg(V)

Kommunalråd och 1:a vice ordf i Utbildningsnämnden