Vänsterpartiet i Trollhättan står inte bakom en stängning av Velanda skola

UTTALANDE Styrelsen för Vänsterpartiet Trollhättan har under måndagen beslutat att partiet inte ställer sig bakom utbildningsförvaltningen förslag om att stänga Velanda skola F-6.

Vi anser att skolan är viktig för landsbygden och istället bör utvecklas. Fahimeh Nordborg, vice ordförande i Utbildningsnämnden: – Vänsterpartiet har aldrig haft för avsikt att lägga ner Velanda skolan. Vi kommer dock fortsätta den demokratiska processen och som lovat ha möten med föräldrarna och de som berörs av förvaltningens förslag.

Frågan om en likvärdig skola är viktig för hela Trollhättan. Vi vill höra deras tankar om hur de kan bidra till den utvecklingen. Våra förtroendevalda i Vänsterpartiet Trollhättan kommer träffas under september för att ta ställning till de övriga förslagen från förvaltningen. Vi kommer även ha en diskussion med våra samarbetspartier Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Utbildningsnämnden tar sedan beslut 27 oktober. Föreningen kommer även kalla till medlemsmöte där våra politiskt förtroendevalda kommer kunna svara på frågor och ta emot synpunkter.

För frågor går det även bra att kontakta vår gruppledare eller våra förtroendevalda i Utbildningsnämnden direkt.

Mattias Foldemark (gruppledare)

Fahimeh Nordborg (1:e vice ordförande Utbildningsnämnden)