2012-02-29 Modersmålsundervisning och studiehandledning

2012-02-29 Modersmålsundervisning och studiehandledning

Interpellation till utbildningsnämndens ordförande Mats Wiking

Modersmålsundervisning och studiehandledning i Trollhättans skolor

Vi vet att antalet elever med utlandsbakgrund ökar i Trollhättan. Modersmålsundervisning och studiehandledning är två lagstadgade och viktiga insatser för dessa elever. Därför vill jag ställa följande frågor till dig.

  • Vilket är enligt dig syftet med modersmålsundervisningen?
  • Hur viktig anser du som utbildningsnämndens ordförande att modersmålsundervisningen är?
  • Hur många barn i målgruppen för modersmålsundervisning finns det i Trollhättan?
  • Hur många av dessa får undervisning i sitt modersmål?
  • I vilken omfattning (timmar per vecka eller annat mått) får dessa barn undervisning i sitt modersmål?
  • Hur fördelar sig modersmålsundervisningen utifrån skolår och kön?
  • Hur många barn finns i målgruppen i förskolan och hur gamla är de?
  • Hur får förskolebarnen stöd i sin modersmålsundervisning?
  • Hur fördelar sig målgruppen inom förskoleklasserna?
  • Hur många barn får studiehandledning på modersmålet i tillräcklig omfattning, finns det brister i detta område och vad tänker Du göra åt det i så fall.?
  • Hur informeras föräldrarna om sina barns rätt till modersmålsundervisning?
  • Vad anser du, som utbildningsnämndens ordförande, vara full måluppfyllelse?
  • I vilka språk saknas det lärare?

Trollhättan den 2012-02-29

Fahimeh Nordborg
Gruppledare för Vänsterpartiet i Trollhättan