Rör inte konflikträtten

Den 18 februari ska riksdagen behandla regeringens antifackliga förslag om att begrättela_70x70nsa svenska fackförbunds konflikträtt samt öppna upp för att utländska kollektivavtal ska gälla på svensk arbetsmarknad bara de motsvarar vissa villkor, typ minimilön.

Bakgrunden är den så kallade Laval-konflikten när det svenska byggfacket hösten 2004 tog strid mot det lettiska företaget Laval som vägrade skriva svenskt kollektivavtal för sina anställda under ett pågående skolbygge i Vaxholm. Laval förlorade och anmälde saken till EG-domstolen som dömde till Lavals fördel.

Om regeringens förslag går igenom väntar en stor urholkning av den fackliga konflikträtten där arbetsgivare kan anställa folk från sina hemländer utan att behöva följa de minimilöner som facket ställt upp på den svenska arbetsmarknaden. LO har åtskilliga gånger uppmärksammat de usla villkor som utländsk löntagare har när de kontrakteras för arbete i Sverige. Är det inte undermåliga bostadsförhållanden eller löner så är det munkavle där minsta kritik innebär arbetslöshet och utvisning.

Nu måste motståndet resas mot regeringens förslag. Det är illa nog att facket blivit tillbakaträngt av Lavaldomen och a-kasseförsämringen men att medvetet försämra strejkrätten är droppen som får bägaren att rinna över.

Rör inte konflikträtten för facken Littorin!

Fahimeh Nordborg är Vänsterpartist och gruppledare i Trollhättan.