Klimatlyft ger jobb!

Ja, så hette Vänsterpartiets miljökonferens som lockade många deltagare till Riksdagshuset i Stockholm den 17 februari 2010. Trollhättan skickade dit vår representant i Miljönämnden – Jonas Tilhon som även passade på och pratade med Lars Ohly på tema Saab som nyligen räddades från nedläggning samt om partiets visioner 200 år framåt.

På konferensen medverkade flertal föreläsare från Landsorganisationen LO, Världsnaturfonden WWF, Lantbrukarnas Riksförbund LRF, Svensk Vindenergi, Banverket, Svenska Bussbranschens Riksförbund och Facket för Service och Kommunikation SEKO. Detta skapade trevlig debattmiljö där framföranden varvades med många frågor. Till slut blev det samlad frågedebatt där det vädrades många intressanta vinklingar på tema miljö och förnyelsebar energi.Klimatlyft

Några viktiga reflektioner: om all världens befolkning skulle leva enligt den amerikanska livsstilen, så skulle det förbrukas sex jordklot med materiella resurser. Vi svenskar är så mycket bättre men ändå skulle det behövas tre jordklot… Allt är viktigt som vi gör för miljön – från att släcka ljuset / byte till nya energisnåla maskiner till nya system.

Många nya gröna jobb skapas både direkt och indirekt och då får man räkna allt från konstruktion, tillverkning till drift och underhåll. Nya lösningar skapar exportmöjligheter och det blir fler jobb. Exempel gavs på polsk uppfinning som finansieras av kinesisk riskkapital för att nå framgång. Man får inte dra sig för några lösningar – om företag, organisationer och olika länder samverkar, så kommer de totala investeringarna inte överstiga 2 % av BNP. Relativt lite för att uppnå väldigt mycket. Det är få företag som kan agera helt på egen hand.

Konferensen gick ut på att öppna våra ögon så att företag och organisationer får draghjälp från politiker med koordinerade beslut och regelverk. Många länder ligger bra till i denna trend som leds av Danmark och Finland. Länderna i Sydamerika får komplexa svenska kollektivtrafiklösningar, men hemma ligger vi efter.

Prognos för år 2020 säger att ekonomi runt förnyelsebar energi kommer sysselsätta lika många som global bilindustri. Det är viktigt att alla hänger på miljötrenden. Vi har inte råd med något annat!

Jonas T