Rösta på ett spännande centrum

I en debattartikel i TTELA skriver Claes-Göran Petre och Per Gunnar Modigh i Centrumbolaget, att man vill omarbeta förslaget till utbyggnad av Överby i syfte att mildra konsekvenserna för centrumhandeln i Trollhättan. Samtidigt vill man gå vidare och intensifiera arbetet med centrum genom etablering av en ”dragare”, ett handelsföretag med hög attraktivitet.

Relaterat

Frågan är dock var Petre och Modigh egentligen menar med ”att gå vidare och intensifiera arbetet med centrum”. Jag tolkar det som att man vill fortsätta genomförandet av det förslag som finns i det ”styrdokument för centrumplanering” som en projektgrupp tog fram våren 2009 på uppdrag av kommunstyrelsen. Varför? Jo, därför att Modigh var en av deltagarna i denna projektgrupp. Modigh vill helt enkelt genomföra sina egna förslag. Styrdokumentet innehåller dock en rad brister och bör inte ligga till grund för utformning av centrum.

Till exempel saknas en diskussion om hur dubbelspårets färdigställande under 2012 kommer att påverka stan. Styrdokumentet behandlar nämligen bara halva centrum. Området från Garvaregatan upp till resecentrum har glömts bort. För kvarteret Mars är detaljplanen tyvärr redan spikad utan att man samordnade detta med frågan hur man ska åstadkomma en bra helhetslösning för resecentrum med omnejd.

I styrdokumentet skriver man vidare att det ska byggas 2000 attraktiva bostäder inom gångavstånd till Drottningtorget. Om Trollhättan ska öka sitt invånarantal till 70 000 borde man utgå från resecentrum i stället. Man vill också uppföra en ny byggnad på en tredjedel av Drottningtorgets yta ”innehållande såväl bostäder som lokaler”. Enligt Modigh skulle kommunen dessutom skänka bort marken värderad till
fyra miljoner kronor till det byggbolag som vinner tävlingen och får i uppdrag att uppföra denna byggnad.

Var har Petre och Modigh tänkt sig att ”dragaren” ska lokaliseras? Är det på Drottningtorget eller i kvarteret Minerva (p-platsen bakom Butlers)? Vad säger att det skulle vara mer lockande att öppna butik i kvarteret Minerva när butiker slår igen på andra håll i stan? I kvarteret Minerva skulle man kunna uppföra ett litet marknadstorg strategiskt belägen mellan Oden och kanalen och mellan Drottningtorget och Resecentrum.

I valet till kommunfullmäktige den 19 september är det Du som avgör hur vår stad ska utformas. En röst på Vänsterpartiet är en röst för ett attraktiv stadskärna med spännande och vackra stadsmiljöer där människor med olika social bakgrund kan mötas.

Martin Nordborg är Vänsterpartist och ledamot i byggnads- och trafiknämnden i Trollhättan.