Vårda varje skattekrona

Lagom till omvalet 15 maj bedriver Vänsterpartiet en kampanj för världens bästa sjukvård. I rapporten ”Vårda varje skattekrona” lyfts problemen med riskkapitalbolagens kraftigt ökande inflytande över den svenska vården, samt Vänsterpartiets politik för att bemöta denna utveckling.

En rapport om riskkapitalbolag i den svenska vården

Den svenska vården blir allt mer privatiserad. Istället för att drivas av landstingen så drivs vårdcentraler och sjukhus i allt större utsträckning av privata företag. I vissa län drivs över hälften av alla vårdcentraler av privata företag. Privatiseringen har accelererat kraftigt sedan den borgerliga regeringen tog makten 2006.

I spåren av privatiseringarna har en ny aktör etablerat sig på den svenska ”vårdmarknaden”: riskkapital- bolagen. Dessa bolag, som egentligen är en samling fonder och holdingbolag, har som enda syfte att köpa upp vårdbolag, maximera deras lönsamhet och sedan sälja dem vidare till högstbjudande.

Möjligheten att göra vinst på vården är mycket god. När vårdbolagen säljs från ett riskkapitalbolag till ett annat handlar det oftast om miljardbelopp i ren vinst. Riskkapitalbolagen är dessutom nästan uteslu- tande registrerade i så kallade skatteparadis för att på så sätt slippa betala skatt på sina vinster i Sverige.

De individer som äger och förvaltar riskkapitalbolagen har naturligtvis tjänat skyhöga belopp på att satsa pengar i vården. Sedan 1989 har sex personer delat på 9,2 miljarder kronor i obeskattad vinst. Det är pengar som har kommit direkt från de svenska skattebetalarna. Istället för att förbättra vården har dessa pengar förbättrat ett fåtal direktörers förmögenhet.

Förutom att riskkapitalbolagen tar pengar från den svenska vården, för de med sig en massa andra prob- lem. Det blir exempelvis svårare för samhället att se till att alla, oavsett hur rik man är eller var man bor, får en bra vård. Eftersom riskkapitalbolagen är så hemlighetsfulla och extremt konkurrensinriktade har svenska folket och myndigheterna näst intill ingen insyn i dessa bolag som vårdar miljoner patienter och har tiotusentals anställda.

Vänsterpartiet tycker att svenska folkets skattepengar borde vårdas bättre. De flesta svenskar anser precis som oss att pengarna borde gå till välfärden istället för att hamna i fickorna på anonyma bolagsägare. Vänsterpartiet menar också att lagen om skatteflykt måste göras om så att den gör det omöjligt för risk- kapitalbolag att undvika att betala skatt på sina vinster.

Vad vill Vänsterpartiet?

Vården i Sverige är överlag mycket bra. Vi vill att den ska bli ännu bättre. Vi vill att vården ska styras efter de behov patienterna har, inte efter hur mycket de har råd att betala. Att många av dem som har störst behov inte får vård i den omfattning de behöver den, är oacceptabelt. Vi är inte nöjda förrän alla patienter får den vård de har rätt till!

Nej till fortsatt privatisering av vården!

Den kraftiga privatisering den svenska vården som drivits av de borgerliga partierna har skapat enorma problem inom svensk sjukvård. Ökad privat utförd vård leder bland annat till minskad demokrati och insyn samt en hög risk för felprioriteringar. Problemen uppstår när vårdgivare ska jaga allt större vinster. Vänsterpartiet vill begränsa vinsten som drivkraft inom vården för att göra den mer rättvis, demokratisk och kostnadseffektiv. Vi tycker därför att det är rätt att nya privata vårdcentraler bara ska tillåtas om de drivs av ideella organisationer, som inte har vinstmaximering som högsta mål. Vi vill riva upp Lagen om Valfrihet (LOV), och istället satsa på att stärka personalens inflytande över sina arbetsplatser för att skapa en bättre vård för medborgarna.

Hit med pengarna – skärp lagen om skatteflykt!

Det riskkapitalbolagen gör när de fifflar med räntekostnader och ränteinkomster är ju att undvika att betala skatt, trots att de är skyldiga att göra det. Det innebär att miljardbelopp försvinner till anonyma bolagsägare istället för att användas inom välfärden. Vänsterpartiet tycker därför att lagen om skatteflykt måste ses över och göras om så att den blir ett effektivt instrument mot räntesnurrorna.

En vård för alla ska betalas av alla!

Vänsterpartiet ser med stor oro på de privata sjukvårdsförsäkringar som blir allt mer vanliga. Grunden i det svenska sjukvårdssystemet är att alla betalar till det men samtidigt har rätt att få den vård man behöver, när man behöver den. Ett större nyttjande av privata sjukvårdsförsäkringar leder på sikt till att kvaliteten på, och tillgäng- ligheten till vården avgörs av hur mycket pengar du har. Vänsterpartiet vill att vården ska betalas av alla, och vara till för alla!

Vill du veta mer?

Ladda hem och läs Vänsterpartiets rapport om vården