Uppföljningen inom EU när det gäller minskade utsläpp av koldioxid visar att utvecklingen sakta går åt rätt håll med en total minskning av de samlade utsläppen. Men transportsektorn ökar sina utsläpp. Fordonen har blivit bränsleeffektivare, men fortfarande dominerar bensin och diesel stort och bilinnehavet ökar. Det krävs alltså en tydlig strategi för att åstadkomma en omställning inom transportsektorn.
Det räcker inte med ambitioner och vackra ord. Ska vi nå fram till en fossiloberoende fordonsflotta 2030 krävs politisk handlingskraft och en tydlig strategi kopplad till målet, och biodrivmedel är ett nödvändigt inslag för att klara målet. Det underströks även av miljömålsberedningens delbetänkande helt nyligen. Men när en annan utredning, om hur vi ska uppnå en fossiloberoende fordonsflotta, la fram sitt förslag om styrmedel så gynnar inte de till exempel biogas som fordonsbränsle, vilket vi ser som ett stort misstag.
I Sverige är just biogasproduktion och distribution väl utvecklad under 15–20 år, och Sverige är världsledande på området. Vi har både i Borås kommun och Trollhättans kommun satsat på egen produktion av biogas, och på så sätt tagit vår del av ansvaret för att utveckla och använda biogas för att uppnå våra kommunala, nationella och globala miljömål.
Det borde vara självklart att ta tillvara det vi utvecklat och inte minst ge ett sådant bränsle en bonus för att öka användningen. Framför allt anser vi som vänsterpartister att landet behöver långsiktiga strategier och tydliga och långsiktiga styrmedel när det gäller förnybara bränslen, och de finns inte i dag. Där har den rödgröna regeringen mer att göra, även om de resurser som finns inom klimatklivet är en liten stimulansdel. Det är långsiktigheten och målen som är avgörande för att nå verklig förändring inom transportsektorn.
Fahimeh Nordborg (V)
ledamot i Miljönämnden i Västra Götaland och kommunalråd i Trollhättan
Sören Kviberg (V)
ersättare i Miljönämnden i Västra Götaland