Manifestation på årsdagen den 22 oktober

Vänsterpartiet i Trollhättan kommer att delta aktivt i manifestationen, hoppas att Du gör det  också.v-hand

Lördag 22 oktober är det ett år sedan den fruktansvärda attacken mot Kronan i Trollhättan.

Trollhättans Stad uppmärksammar händelsen genom en manifestation som visar att staden står enad – för tolerans, för människors lika värde och mot rasism.

–     Manifestationen är öppen för allmänheten och vi hoppas att alla verkligen tar chansen att visa sin delaktighet och sin tro på framtiden. Vi samlas vid Lextorpskyrkan, går i ett gemensamt fackeltåg till Kronan där vi tillsammans enas i en manifestation innehållande tal, musik och en utställning av elevernas egna flaggor och teckningar i ämnet, berättar Trollhättans Stads informationschef Peter Asp.

Bland de medverkande finns Utbildningsminister Gustav Fridolin, kommunstyrelsens ordförande Paul Åkerlund, rektor Djeno Mahic, sångerskan Jenny Andersson samt familjerna till de drabbade.

PROGRAM LÖRDAG 22 OKTOBER

18.00: Avgång fackeltåg från Lextorpskyrkan.

18.30: Start program scenen Kronan (Peter Asp konferencier)

–       Paul Åkerlund hälsar välkommen, håller inledande tal och tyst minut
–       Jenny Andersson sjunger
–       Gustav Fridolin håller tal
–       Presentation av nyplanterade träd – därefter tal Djeno Mahic
–       Jenny Andersson sjunger
–       Presentation av vernissage Kronan (flaggor och teckningar)
–       Dikt och tal från familjer till de drabbade
–       Leith Eskandar framför tre låtar från nya skivan Ängel
–       SLUT (troligen runt 20.00)

Kronan: Utställning flaggspel från de kommunala skolorna i Trollhättan under temat tolerans, mångfald och inkludering. Utställning av teckningar från eleverna på Kronan under samma tema.
Öppet lördag: 14.00–20.00. Söndag: 12.00–17.00.

Trygghetsvandrare finns på plats. Hjälper till med facklor samt med själva tåget och ordningen vid anländandet till Kronan.

Vid frågor kontakta Peter Asp, informationschef, Trollhättans Stad, 070-206 86 87.