Snåla inte på stadsbidragen till kommunerna.

Till exempel planerar var tredje kommun att säga upp lärarpersonal för att spara på sin redan tilltagna ekonomi. Lönesänkningar är också ett medel som nu börjar diskuteras på allvar. Det är en katastrof av enorma proportioner vi pratar om.

När den offentliga sektorn drabbas av sparkrav efter sparkrav med sämre service och färre anställda växer också grogrunden för privata välfärdslösningar som vädrar morgonluft när den offentliga välfärden inte klarar att leva upp till sina ambitioner.

Det är uppenbart att den offentliga sektorn måste ges mer pengar för att slippa skära i sin verksamhet. Enligt Konjunkturinstitutet behövs 14 miljarder kronor för att bibehålla den standard som rådde innan krisen bland Sveriges kommuner och landssting. Summan motsvarar ungefär

30 000 välfärdsarbetare. Exakt samma summa har regeringen använt till skattesänkningar bara i år, pengar som gått till välbärgade höginkomsttagare. Ska denna elit rädda våra kommunanställda?

Vi som är beroende av en fungerande offentlig välfärd kan inte sitta och vänta medan regeringen "beklagar". Vi kräver ett rejält kommunpaket som stöttar vår gemensamma sektor så vi slipper ytterligare uppsägningar och försämringar. Det är beklämmande att ständigt bevittna hur människor i vardagen drabbas av den förda cyniska högerpolitiken. Vi har råd att satsa på välfärden och det är nödvändigt och det måste ske Nu!

Gruppledare för V i Trollhättan