Stoppa friskolebolag från att ta ut vinst

Förslaget splittrar rödgrönaStoppa friskolebolag från att ta ut vinst (1:39)
Vänsterpartiet vill stoppa vinstdrivande företag från att driva skolor. Det sa vänsterledaren Lars Ohly i dag vid sitt sommartal i Gnesta ett par mil söder om Södertälje. Reporter: Erik Ridderstolpe. Ekot. 2010-08-08. Lägg till i spelkö Spara som favoritklipp Dela Facebook Twitter Digg Del.icio.us Poddradio Öppna i spelaren

Vänsterpartiet vill ta fram en lag som förbjuder företag från att ta ut vinst från skolverksamhet.

– I de fristående skolorna har man i genomsnitt 6,8 lärare per 100 elever. I de kommunala skolorna 8,2 lärare per 100 elever. Vi säger att 8,2 är för lite. Vi behöver komma upp i över nio lärare per 100 elever för att se till att alla elever får en bra utbildning. Då kan vi inte ha friskolor som går med vinst på grund av att de har dragit ned på lärartätheten i skolorna.

Vänsterpartiets förslag splittrar den rödgröna oppositionen. Varken Socialdemokraterna, eller Miljöpartiet stödjer förslaget att ta fram en lag som förbjuder företag att ta ut vinst från skolverksamhet.

Enligt Lars Ohly har de övriga nordiska länderna begränsningar som hindrar att bolag tar ut vinst från undervisning. Längst går Danmark.

Lars Ohly har alltså misslyckats att få med förslaget i de rödgrönas skolprogram, men tror ändå på det vid en rödgrön valseger.

– Jag vet att inom Socialdemokraterna, både hos Mona Sahlin men även hos många andra att det finns en stark kritik mot att privata företag gör stora vinster på utbildningsverksamhet. Jag tror inte att det kommer att vara den fråga som är svårast att hantera i det rödgröna samarbetet .

Miljöpartiet är ju ännu mera för privata skolor?

– Det är sant, där står vi längre ifrån varandra.

Vore det inte bättre att prata om saker som ni de Rödgröna kan genomföra?

– Mycket av det som jag pratade om i mitt tal är sådant som vi ska genomföra och som vi också gemensamt är överens om. Det gäller bostadspolitik och kulturpolitik och mängder av områden. Just i den här välfärdsfrågan, när det gäller privata intressen inom skolan och vården har vi fortfarande meningsskiljaktigheter och det spelar roll vem man stödjer inom det rödgröna samarbetet

1. Tryggve skriver:

Bostadspolitiken känns alltför avgränsad. Det handlar inte bara om det ska byggas hyresrätter eller bostadsrätter. Bostadsrätter medför fler problem än de som man normalt talar om. Att bo i bostadsrätt ger oftast inte mer inflytande (utom för styrelsen) än för dem som bor i hyresrätt. Boendemiljön måste förbättras, och inte minst för dem som bor i bostadsrätt (se: http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=4009).

Tanken med ägarlägenheter var god men det är med besvikelse jag kan konstatera att ägarlägenheterna inte innebär någon förbättring utan snarare bara spär på problemen.

Idag brister regelverken på ett sätt som gör det fullt möjligt för varje styrelse i en bostadsrättsförening att dölja i princip vad de vill för medlemmarna. Det finns som regel ingen insyn och inget inflytande för den som bor i bostadsrätt, trots att man är både medlem och delägare i föreningen. Hur rimligt är detta?

Lagar måste förändras så att bostadsrättshavare får något att säga till om i stället för den oligarki som råder i föreningarna!