Enkel fråga till Paul Åkerlund

Enkel fråga till kommunstyrelsens ordförande I Trollhättan

fahimeh_2Under torsdagen den 7/11- 2013 publicerade statsvetaren Anders Sundell från Göteborgs universitet en lista över de mest segregerade områdena runtom i landet. I undersökningen har man jämfört andelen utrikesfödda i de olika val-distrikten i svenska kommuner, och kommit fram till att svenskfödda och utrikes-födda bor allra mest uppdelat i Trollhättan.

Enligt undersökningen är andelen utrikes födda över 50 procent  i tre distrikt i Trollhättan:
Kronogården norra och södra samt Lextorp norra. I många andra områden är den istället under tio procent. I Halvorstorp är andelen utrikes födda endast 6,7 procent.

Jag har vid flera tillfällen fört fram min oro över den enorma segregationen i Trollhättan. Har dessutom skrivit många artiklar om det.

Min fråga till kommunstyrelsens ordförande Paul Åkerlund är:

–         Tycker Du att boendesegregation är ett problem i Trollhättan?

–         Vad vill Du i så fall göra för att minska boendesegregationen i Trollhättan?

Trollhättan den 2013-11-11

Gruppledare för V i Trollhättan