Vad vill Vänsterpartiet med bostadsbristen i Trollhättan?

Tobias2Det har varit ovanligt tyst om bostadsbristen i Trollhättan denna valrörelse. Staden når inte upp till de satta målen med antal byggda bostäder. Nyligen gick planerna på 1000-1500 bostäder i stöpet på Lärketorpet. Men vad vill Vänsterpartiet i Trollhättan göra åt bostadsbristen? Vi har pratat med Tobias Sandberg, kandidat nummer två i valet 2014 samt ersättare i Arbetsmarknad- och Socialnämnden.

Vad vill Vänsterpartiet göra åt bostadsbristen i Trollhättan?

– Vi vill att det byggs billiga hyresrätter. Det borde väl inte vara så svårt. Alla lägenheter behöver inte ha inglasad balkong, egen tvättmaskin eller helkaklat badrum. De privata bolagen är inte intresserade av att bygga hyresrätter idag utan detta hamnar helt på det kommunala bostadsbolaget Eidar.

–  Med tanke på hur situationen ser ut förstår jag verkligen inte hur de andra partierna kunde ställa sig bakom att Eidar skall sälja ut delar av sitt bestånd för att finansiera nya dyra projekt. Hur kan detta skapa fler hyresrätter? Mycket tyder på att en ny privat ägare kommer lyxrenovera för att få upp hyrorna alternativt ombilda till bostadsrätter.

– För dem som kan betala en hög hyra för en hyresrätt med hög standard eller har möjlighet till att köpa sin bostad finns det redan en marknad. De som inte har råd med dessa bostäder trängs allt längre och längre bort från stadskärnan. Detta är ett verkligt problem, speciellt för integrationen. Här tror jag att en kommunal bostadsförmedling kan lösa en del av det problemet. Bostadsförmedlingen skulle få ett tydligt uppdrag att förmedla lägenheter från såväl Eidar som privata värdar och skapa en blandning av människor.

– Det finns många privata hyresvärdar i Trollhättan men kommunen har för lite kontakt med dem när det gäller integrationen och etablering av nyanlända. Bostadsförmedlingen skulle kunna fungera som en kontaktyta med dessa och hjälpa till att skapa en bättre dialog.

Vad tycker du om de andra partiernas förslag på satsningar på bostäder?

Screenshot 2014-02-02 22.38.03– Det pratas väldigt mycket om problemen men tyvärr inte så mycket om lösningarna. Ambitionen och marken finns men byggbolagen verkar mest intresserade av lyxiga bostadsrätter. När en av Trollhättans mest centrala tomt, kvarteret Mars, stått obebyggd så länge jag kan minnas så måste det vara någonting som är fel.

– Översiktsplanen som klubbades tidigare i år har en tydlig inriktning, att fler bostäder byggs och att trollhätteborna skall bli fler. Det är en politisk inriktning som Vänsterpartiet och alla andra partier har ställt sig bakom, vilket är mycket bra. Jag tror dock att den politiska ledningen inte riktigt var beredda på att det krävs mer än bara en ambitiös plan. Det krävs också en aktiv förvaltning som kan handlägga byggprocessen på ett effektivt sätt och påtryckningar mot byggbolagen för att det ska hända saker. Detta har tyvärr gjort att man har hamnat efter planen. Nu verkar man ha insett detta och kommit igång med det arbetet.

– De borgerliga partierna pratar väldigt mycket om att sälja ut delar av Eidars bestånd för att på så sätt finansiera nya projekt och driva bolaget som någon typ av investeringsbolag. Det tror jag är helt fel strategi. Det blir bara dyrt för hyresgästerna samtidigt som Eidar bara får in begränsat med pengar på det här sättet.

1. svein Blikfeldt skriver:

Hej på er! Jag Svein kan ju ge vissa synpunkter i ämnet.

Om du äger lägenheten , kan du få avdrag vid reparation, du får även avdrag för lån.

Vid bostadsrätt kommer något av kapitalet från de som flyttar in. Så spridning av eget kapital blir större och riskerna för förvaltaren mindre.

Nu är detta självklarheter. Men skillnaden i ekonomisk struktur gör att det vid nuvarande regelverk alltid vill vara mera lönsamhet i att förvalta i annan upplåtandeform än hyresrätt. Det bör åtgärdas.

Att ge förvaltare av hyresrätter samma avdrag för renovering som andra upplåtandeformer har. Skulle göra konkurrensen mera likvärdig.

Jag tycker att man från Vänsterpartiet skulle kunna ställa krav på att SABOs kombohus skulle kunna uppföras. Jag tror avtalet med SABO kan användas till 2018. Men detta kan Eidar.

Det är energisnåla hus och ligger inom ramen för Vänsterpartiets program för hållbar miljö.

Hyresrätten har fördelar som jag ej förstår hur en kommun kan tacka nej till trots dyrare förvaltning.

Det jag syftar på är de näringspolitiska effekter det har på samhället. Att kunna ärbjuda jobb men inte bostad , gör ju att man ej kan få kvalificerad arbetskraft till området.

Om exempelvis undersköterskor inte kan jobba i kommunen för de saknar någon plats att bo. Så hjälper det lite med att öka lönen.

Hyresrätten är här så överlägsen i flexibilitet. Att en kommun bör tänka om både en och två gånger innan man medverkar till annan upplåtandeform.

Ett krav som Vänsterpartiet lokalt borde kunna ställa sig bakom. Är att oavsett bostad. Så ska det ha en låg livscykelkostnad. Så när bostäder byggs måste driften invägas i underlaget. Det ger lägre hyra. Om bostaden är billig men ändå har en hög kostnad över livscykeln. Då bör man ej investera.

Men om man kan få till lokalt att man inte får byta upplåtandeform från hyresrätt till annan form har mycket varit vunnit.

Kapital krävs ju om hyresrätter ska se dagens ljus. Här kommer ju Vänsterpartiets subventioner centralt att göra susen.

Beträffande kapital. Kan ju ägardelning vara en lösning. Där visst kapitel tillkommer från utomstående ägare , mot avkastning relaterat till risk. Så ökar kommun ägande efter hand och har som mål att vara ägare efter några år.

Det kanske är ett alternativ till att sälja ut. Åtminstone har kommunen kontroll över upplåtandeform vid ett sådant agerande.

Sist men inte minst är hyresrätter viktig för att unga ska kunna få bostad. Det är även bra för äldre som på ålderns höst vill bli av med huset.

Alltså en motor för att få igång flyttkedjor i kommunen. Där vissa kan flytta till hus och frigöra lägenheter.

Även när hyresrätter byggs bör man titta på var i staden man har lite eller inga hyresrätter. Så man bygger hyresrätter där det saknas. Detta för att motverka bostadsegregation.

Hoppas några av förslagen kan vara till nytta.

Mvh Svein