Den nya politiken

Daniel-Suhonen_©Sara-AppelgrenOBS! NYTT DATUM 6/10. Samtal och föredrag av Daniel Suhonen om ett nytt politiskt landskap – präglat av lobbyism, läckor och illojalitet. Utgångspunkten är hans bok ”Partiledaren som klev in i kylan: berättelsen om Juholts fall och den nya politiken”.

Måndagen den 6:e oktober kl 18:00- 20:00. Folkets Hus. Sal: Fenix/Gaia. Vi bjuder på kaffe.

I mars 2011 valdes Håkan Juholt till partiledare för Socialdemokraterna. Han höll ett bejublat installationstal där han tydligt bröt med de senaste årens S-politik. Men den nye ordföranden hann knappt ner från talarstolen innan dreven och skandalerna slog emot honom med full kraft. Året blev partiets mest turbulenta sedan grundandet 1889. Efter bara tio månader tvingades Juholt avgå i januari 2012. Vad var det egentligen som hände? Vilken roll spelade medieläckor, ledande partimedlemmar och PR-konsulter?

MEDVERKANDE

Daniel Suhonen, f. 1979, är chef för den fackliga tankesmedjan Katalys och medarbetar i Sydsvenskan och Aftonbladet. Tidigare var han verksam som Juholts talskrivare och chefredaktör för den socialdemokratiska tidskriften Tiden.

Arrangörer: Vänsterpertiet i Trollhättan samt ABF Trollhättan.