Möten

Valrörelsen är igång och det kommer att genomföras fyra större arrangemang i distriktet som beskrivs nedan, men först en sammanfattning av viktiga datum: Söndag 24/8, Jonas Sjöstedt till Vänersborg Tisdag 26/8, den centrala valturnén till Borås Onsdag 27/8, den centrala valturnén till Trollhättan Tisdag 9/9, Jonas Sjöstedt till Borås --- Vänersborg, besök av Jonas Sjöstedt Plats: Gågatekrysset Tid: söndag 24/8 ca 12.00 - 13.00 Jonas Sjöstedt besöker Vänersborg för ett snabbt torgmöte. Vänersborgs partiförening är aktiva under dagen och ordnar musikunderhållning mm. --- Borås, den centrala valturnén Plats: Stora Torget Tid: tisdag 26/8 ca 16.00 - 17.30 Den centrala valturnén anländer till Borås. På programmet står tal av våra riksdagskandidater Ida Legnemark och Rossana Dinamarca, men vi utlovar även teater och andra spännande kulturaktiviteter! --- Trollhättan, den centrala valturnén Plats: Gågatan Tid: onsdag 27/8 ca 16.00 – 17.30 Den centrala valturnén rullar vidare till Trollhättan. Rossana Dinamarca talar, liksom Annette Ternstedt, förstanamn på regionlistan i norra Älvsborg. Musik och kulturinslag utlovas! --- Borås, besök av Jonas Sjöstedt Plats: Stora Torget Tid: tisdag 9/9 ca 12.30 – 14.00 Jonas gör ytterligare en blixtvisit i distriktet, den här gången i Borås. Boråsvänstern bemannar sin valstuga som vanligt mellan 10 – 18. ---

Den nya politiken

Daniel-Suhonen_©Sara-AppelgrenOBS! NYTT DATUM 6/10. Samtal och föredrag av Daniel Suhonen om ett nytt politiskt landskap – präglat av lobbyism, läckor och illojalitet. Utgångspunkten är hans bok ”Partiledaren som klev in i kylan: berättelsen om Juholts fall och den nya politiken”.

Måndagen den 6:e oktober kl 18:00- 20:00. Folkets Hus. Sal: Fenix/Gaia. Vi bjuder på kaffe.

I mars 2011 valdes Håkan Juholt till partiledare för Socialdemokraterna. Han höll ett bejublat installationstal där han tydligt bröt med de senaste årens S-politik. Men den nye ordföranden hann knappt ner från talarstolen innan dreven och skandalerna slog emot honom med full kraft. Året blev partiets mest turbulenta sedan grundandet 1889. Efter bara tio månader tvingades Juholt avgå i januari 2012. Vad var det egentligen som hände? Vilken roll spelade medieläckor, ledande partimedlemmar och PR-konsulter?

MEDVERKANDE

Daniel Suhonen, f. 1979, är chef för den fackliga tankesmedjan Katalys och medarbetar i Sydsvenskan och Aftonbladet. Tidigare var han verksam som Juholts talskrivare och chefredaktör för den socialdemokratiska tidskriften Tiden.

Arrangörer: Vänsterpertiet i Trollhättan samt ABF Trollhättan.